Skip to main content
5 min. leestijd

Met het winterse weer in aantocht is een auto-ongeluk snel gemaakt. In dit artikel vindt u een handige checklist over wat u op dat moment moet doen.

Deel dit bericht:

Welk seizoen het ook is, u kunt altijd te maken krijgen met onvoorspelbaar weer. Dit kan voor extra problemen zorgen; bijvoorbeeld een auto-ongeluk. Of zo’n ongeluk nu ernstig is of niet, op dat moment kan er van alles door u heen gaan: schrik, angst en misschien zelfs wel paniek. Hierdoor weet u misschien niet meer precies wat u moet doen. Het is goed om te weten welke stappen van belang zijn om ervoor te zorgen dat de verzekering de schade voor u kan afhandelen. Onze expert particuliere schadeverzekeringen en nieuwe auteur bij ons platform Roy de Vroed neemt u hierin mee.

1. Veiligheid voorop

Als u betrokken bent bij een auto-ongeluk, is het natuurlijk het belangrijkst dat u en eventuele andere aanwezigen zo snel mogelijk veilig zijn. Daarom is het van belang dat u rustig blijft. Help eventuele gewonden en bel zo snel mogelijk een ambulance als dat nodig is. 

Als de auto’s het verkeer niet blokkeren, kunt u die laten staan. Waarschuw ander verkeer dan wel door een gevarendriehoek te plaatsen. Zo zorgt u ervoor dat de auto’s veilig staan en er niet nog meer ongelukken gebeuren. Moeten de auto’s verplaatst worden? Maak dan eerst zoveel mogelijk foto’s van de situatie en van de schade. Rijd bij blikschade altijd naar een plek waar u het schadeformulier onverhinderd en veilig kunt invullen. 

Heeft u een aanrijding op de snelweg of op een andere drukke weg gehad? Trek dan een veiligheidshesje aan en ga in de berm achter de vangrail staan, als dat kan. Ook is het belangrijk om de plaats van het ongeval niet te verlaten voordat u uw contactgegevens heeft achtergelaten. Het is namelijk strafbaar als u vertrekt zonder eerst gegevens uit te wisselen.

auto-ongeval

2. Wanneer de politie inschakelen?

Soms is het nodig om de politie in te lichten over het ongeval. Bijvoorbeeld als er gewonden zijn; dan is het noodzakelijk om eerst de politie en ambulance te bellen via 112. Ook als de tegenpartij is doorgereden na het ongeval moet u de politie bellen. Doorrijden na een verkeersongeval of aanrijding is namelijk een strafbaar feit.  

Daarnaast is het handig om de politie in te schakelen als er een buitenlands voertuig betrokken is bij het ongeluk, de politie helpt u dan de schade af te handelen. Als laatste kunt u de politie bellen als u een meningsverschil heeft, maar ook als u vermoedt dat de andere partij onder invloed van alcohol of drugs is, zonder rijbewijs of autoverzekering rijdt of geen auto mag besturen.

3. Schadeformulier invullen

Zodra iedereen veilig is, is het tijd om het schadeformulier in te vullen. Maar voordat u dat doet, is het heel belangrijk om eerst de contactgegevens van eventuele getuigen te noteren. Ooggetuigen spelen namelijk een belangrijke rol als u wilt aantonen wie de schuldige van het ongeluk is. Controleer ook altijd eerst de identiteit van de andere partij.

Vul dan samen met de tegenpartij de voorzijde van het Europese schadeformulier in. Daarna kunt u op uw gemak uw eigen deel op de achterzijde invullen. Onderteken dan beide het schadeformulier. Als u geen schadeformulier bij de hand heeft, kunt u de schade ook online melden via mobielschademelden.nl (Let op: deze link werkt alleen via uw mobiele telefoon.) Dit is een initiatief van de Stichting EPS, waarmee schades via mobiel kunnen worden aangemeld. Een digitaal schadeformulier dus. 

4. Zaken om extra op te letten bij het schadeformulier

Let op: er zijn een aantal zaken waar u extra op kunt letten bij het invullen van het schadeformulier. Ten eerste heeft niet iedereen meer een groene kaart. Vul in plaats van het groene kaart nummer daarom uw polisnummer in. Als beide partijen een Nederlands kenteken hebben hoeft u niets in te vullen.

Vergeet daarnaast ook niet om bij punt 12 (toedracht) op het schadeformulier de vakjes aan te kruisen en onderaan het aantal in te vullen. Daarmee wordt vaak bepaald wie (deels) aansprakelijk is voor de schade.

Ook kan het gebeuren dat u vindt dat het formulier niet goed is ingevuld, bijvoorbeeld als de situatieschets in uw ogen niet laat zien wat er echt is gebeurd. In zo’n geval is het beter om het formulier niet te ondertekenen. Door het te ondertekenen, bevestigt u namelijk dat het is gegaan zoals het formulier is ingevuld. Hier kunt u achteraf weinig meer tegen inbrengen. Bij twijfel kunt u contact opnemen met uw verzekeraar voordat u het schadeformulier invult, om de situatie te bespreken.

5. Schade melden bij de verzekeraar

Zodra u deze belangrijke stappen heeft afgerond, informeert u uw verzekeraar over de situatie. Doe dit direct, hoe eerder hoe beter. Zoals al eerder aangegeven, is het van groot belang om zoveel mogelijk vast te leggen. Maak dus foto’s en filmpjes en schrijf alles wat u weet op, om niets belangrijks te vergeten. Uiteraard stuurt u ook het schadeformulier zo snel mogelijk op naar de verzekeraar. Op basis van al deze informatie zal de verzekeraar de situatie beoordelen.  

Uw verzekeraar helpt u vervolgens bij de vervolgacties die nodig zijn om de schade af te handelen. Heeft u bijvoorbeeld blikschade door een aanrijding? Dan hangt het af van de soort verzekering die u heeft in hoeverre die schade wordt vergoed. Uw verzekeraar bespreekt dit met u. Is de dader van de aanrijding niet bekend, bijvoorbeeld omdat die is doorgereden? Dan kunt u misschien een beroep doen op het Waarborgfonds Motorverkeer. In dit artikel leest u hier meer over.

checklist autoongevaldownload checklist auto-ongeluk (pdf)

Informatie over nuttige verzekeringen

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Zowel op vakantie als in het dagelijks leven. Een goede auto- of reisverzekering kan een ongeluk misschien niet voorkomen, maar kan u wel behoeden voor nare (financiële) gevolgen. Wij begrijpen ook dat het met zoveel verschillende verzekeringen soms moeilijk is om te weten welke verzekering het best bij uw situatie past. In onderstaande artikelen zetten we uiteen wat de opties zijn per verzekering:

Deel dit bericht:
Deel dit bericht:
Over de auteur
Roy de Vroed

Roy de Vroed

Roy de Vroed werkt sinds 2013 in verschillende functies in de verzekeringswereld en daarbuiten. Hij is gefocust op innovatie van producten en processen. Daarnaast probeert hij elke dag de klantreis - oftewel de customer journey - voor u te verbeteren en hindernissen weg te nemen op bijvoorbeeld de website.

Autoverzekering

Een autoverzekering die bij u past

  • Tot wel 80% no-claimkorting
  • Pechhulp in binnen- en buitenland

MEER WETEN?
Exclamation mark
Heeft u een vraag over dit artikel?

Onze specialisten komen graag met u in contact.

    De persoonsgegevens die u aan ons verstrekt, worden door ons gebruikt voor het verwerken van uw verzoek om informatie, offertes en financiële producten. Tevens gebruiken wij deze persoonsgegevens om eventueel contact met u op te nemen naar aanleiding van de offerte, voor het tot stand brengen van de verzekering en voor de door ons verleende diensten. Wij gaan zorgvuldig om met uw gegevens. Dit vragen wij ook van andere partijen met wie wij uw gegevens delen. Meer informatie over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens kunt u vinden in onze privacyverklaring.