Skip to main content
4 min. leestijd

De dagen worden korter en het ziet er buiten vaak somber uit. De ‘winterblues’ liggen op de loer. Met onze tips blijft u vitaal.

Deel dit bericht:

De dagen worden korter en het ziet er buiten vaker somber uit: de winter is aangebroken. Alle seizoenen hebben zo hun charme, maar veel mensen ervaren aan de herfst en winter ook een mindere kant. Ze voelen zich bijvoorbeeld vermoeider of krijgen zelfs last van de ‘winterblues’. Hoe zorgt u dat u fit en gezond blijft tijdens de donkere seizoenen? Lees onze tips.

Zorg voor genoeg daglicht 

Laten we meteen met misschien wel de belangrijkste tip beginnen: zorg dat u genoeg daglicht ziet. Want natuurlijk licht levert energie op. Dat zorgt ervoor dat we ’s ochtends energiek ons bed uitkomen. Bovendien helpt daglicht bij de aanmaak van vitamine D. Waar we in het voorjaar en de zomer bijna automatisch onze dagelijkse portie daglicht krijgen, is dat in de donkerdere herfst en winter anders. Vaak gaan we ’s ochtends in het donker de deur uit en komen we ’s avonds ook weer in het donker thuis. Zoek daarom overdag bewust de buitenlucht op, bijvoorbeeld door een stuk te wandelen. Naast de al genoemde voordelen van het daglicht, zorgt de frisse lucht ervoor dat u zich de rest van de dag weer beter concentreert. 

Beweeg lekker veel 

Van wandelen is het een kleine stap naar bewegen in het algemeen. Dat is sowieso verstandig, maar zeker in deze periode. Door te bewegen maakt uw lichaam het hormoon endorfine aan en dat zorgt voor een geluksgevoel. Overigens hoeft u daarvoor niet eens heel intensief te sporten; het helpt ook al als u regelmatig een stuk fietst of wandelt. Is het echt heel slecht weer? Dan kunt u ook denken aan zwemmen of gewoon thuis minstens tien keer de trap op en neer lopen.  

Gezond en vers eten maakt verschil 

Een verantwoorde maaltijd is natuurlijk altijd goed, maar in deze tijd van het jaar een beetje extra. Verse groenten en fruiten bevatten niet alleen de nodige vitamines, maar ook veel anti-oxydanten; en die geven energie. Daarnaast is het goed om veel water te drinken. Koffie en alcohol kunt u beter laten staan, net als producten met veel suiker. Hoewel die op korte termijn een energieboost kunnen geven, zorgen ze uiteindelijk juist voor een dip.  

Zorg voor rust en regelmaat 

Ook rust en ontspanning zijn belangrijk voor uw gezondheid. Lees bijvoorbeeld een goed boek of neem een ontspannend bad. En neem tijdens uw werk of andere bezigheden regelmatig een korte pauze. Ook goed en voldoende slapen is belangrijk, want dat verbetert de weerstand, houdt scherp en draagt bij aan een goed humeur. Een volwassene heeft gemiddeld zeven tot acht uur slaap per nacht nodig. In de winter is dat voor veel mensen overigens net iets langer, omdat het zo lang donker is. En hoe lekker een keertje uitslapen ook lijkt, een regelmatig slaappatroon is de beste manier om makkelijk in te slapen en echt goed uit te rusten.

Handen wassen, handen wassen, handen wassen 

Dankzij de coronapandemie weten we inmiddels niet beter, maar het is en blijft belangrijk om uw handen vaak en goed te wassen. U komt in deze tijd van het jaar niet alleen overal in aanraking met bacteriën, er waren ook de nodige virussen en andere ziekteverwekkers rond. Via uw handen komen die gemakkelijk op uw voedsel terecht en kunnen zo zorgen dat u ziek wordt. 

 Met een beetje hulp  

Lukt het niet om regelmatig naar buiten te gaan? Gelukkig zijn er middelen die dan kunnen helpen. Vitamine D kunt u ook uit bepaalde voeding – zoals vette vis en eieren – halen of zelfs als tablet of druppels innemen. En om het tekort aan daglicht te compenseren, bestaan er tegenwoordig heel goede daglichtlampen. Kies er wel een die tenminste vijfduizend lux levert, dan heeft u er echt iets aan. Is dat toch nog onvoldoende? Dan kunt u lichttherapie overwegen. Via de huisarts kunt u zich hiervoor laten doorverwijzen.    

Informatie over de zorgverzekering     

Een ongeluk zit in een klein hoekje, soms letterlijk. Een goede (collectieve) zorgverzekering kan u dan behoeden voor eventuele nare (financiële) gevolgen. Wij begrijpen ook dat u met zoveel verschillende pakketten misschien niet zo makkelijk kunt bepalen welke verzekering het best bij uw situatie past. In deze artikelen vertellen we u daarom meer over de zorgverzekering:   

Deel dit bericht:
Deel dit bericht:
Over de auteur
Wendy de Wit

Wendy de Wit

Wendy de Wit is gespecialiseerd in allerlei zaken die te maken hebben met sociale zekerheid. Er is heel veel goed geregeld in Nederland maar dit hoeft niet altijd te passen bij ieders persoonlijk situatie. Hier en daar is een hoger aanvulling op inkomen of zorg noodzakelijk. Beantwoording van vragen zoals: Hoe kunnen we ervoor zorgen dat een ZZP-er niet naar de Bijstand hoeft? Passen de zorgbehoeften wel bij de afgesloten zorgverzekering?

Heeft u een vraag over dit artikel?

Onze specialisten komen graag met u in contact.

    De persoonsgegevens die u aan ons verstrekt, worden door ons gebruikt voor het verwerken van uw verzoek om informatie, offertes en financiële producten. Tevens gebruiken wij deze persoonsgegevens om eventueel contact met u op te nemen naar aanleiding van de offerte, voor het tot stand brengen van de verzekering en voor de door ons verleende diensten. Wij gaan zorgvuldig om met uw gegevens. Dit vragen wij ook van andere partijen met wie wij uw gegevens delen. Meer informatie over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens kunt u vinden in onze privacyverklaring.