Het overkomt de meeste mensen wel een keer: een product dat u heeft gekocht, voldoet niet aan uw verwachtingen of gaat na korte tijd kapot. Wat kunt u doen wanneer u niet tevreden bent over de aankoop? Welke plichten heeft de verkoper en waaraan moet u zelf voldoen? En wat nu als u er samen niet uitkomt? We vertellen het u graag.
U bent niet tevreden over de aankoop, want product voldoet niet aan de verwachting
Zeker als u een product online heeft gekocht, kan het gebeuren dat het in de praktijk afwijkt van het plaatje. De kleur kan net iets anders zijn, maar ook het materiaal kan bijvoorbeeld anders ogen of aanvoelen dan u had bedacht. Gelukkig kunt u dan bijna altijd gebruikmaken van het wettelijke herroepingsrecht: als u iets via internet, telefoon of op straat heeft gekocht, mag u die koop in ieder geval binnen veertien dagen (na aflevering) zonder opgave van redenen annuleren. Sommige verkopers hanteren een langere termijn. Voor producten die speciaal voor u zijn gemaakt en producten die u op een openbare veiling heeft gekocht, geldt het herroepingsrecht overigens niet. Deed u de aankopen in de winkel? Dan bent u afhankelijk van de termijn die de winkel hiervoor heeft bepaald. Dat kan dus ook korter zijn dan de genoemde veertien dagen.
De verkoper aansprakelijk stellen
Een andere situatie ontstaat wanneer u na de aankoop helemaal tevreden bent, maar het product enige tijd later kapotgaat. Afhankelijk van het soort product en hoe lang geleden u het heeft gekocht, kunt u de verkoper aansprakelijk stellen. Daar zitten een aantal voorwaarden aan. Zo moet u de verkoper zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen twee maanden nadat u het defect heeft ontdekt, informeren. Dat kunt u het best schriftelijk doen en liefst per aangetekende brief; zo heeft u bewijs dat u op tijd contact heeft opgenomen. Daarnaast moet u de verkoper voldoende tijd geven om met een oplossing te komen.
Oplossing zoeken
Die oplossing kan variëren. Als er bijvoorbeeld een onderdeel van het product ontbreekt, kunt u eisen dat dat wordt nageleverd. Is er sprake van een gebrek aan het product dan verzoekt u de verkoper om het product te herstellen. De verkoper kan er dan voor kiezen om u in plaats daarvan een vervangend product aan te bieden. De kosten voor het naleveren of herstellen zijn in deze situatie overigens voor rekening van de verkoper.
Bewijzen dat het niet uw schuld is
Heeft u het product al langere tijd in gebruik en gaat het alsnog kapot? Dan ligt het onder andere aan het soort product en het gebruik of u recht heeft op vervanging of reparatie. Zeker bij apparaten geldt dat, wanneer het binnen zes maanden stuk gaat, u ervan mag uitgaan dat het bij aankoop ook al kapot was. De verkoper moet dan zorgen voor reparatie of een vervangend product, tenzij hij kan bewijzen dat het product op het moment van aankoop wel goed was. Wanneer u het product langer dan zes maanden in gebruik heeft en het gaat om een product waarvan u een langere levensduur mag verwachten, moet u bewijzen dat het defect niet uw schuld is. Als u dat kunt, heeft u ook recht op reparatie of vervanging.
Komt u er samen niet uit?
Natuurlijk hopen we dat u een verkoper treft die hier keurig aan meewerkt, maar wat nu als dat niet het geval is? Dan heeft u een aantal mogelijkheden. Allereerst kunt u de verkoper in gebreke stellen. U stuurt dan een brief waarin u hem een laatste kans geeft om het product te herstellen of vervangen. Ook kunt u ervoor kiezen de koopovereenkomst te ontbinden. In dat geval stuurt u het gekochte product terug naar de verkoper en vraagt u uw geld terug. Houd er rekening mee dat dit niet altijd mogelijk is (bijvoorbeeld wanneer het om een in verhouding klein gebrek gaat of wanneer u het product al langere tijd zonder problemen gebruikt heeft). Tenslotte heeft u de mogelijkheid om het product door iemand anders te laten repareren en de kosten daarvan te verhalen op de verkoper. Geef dan wel van tevoren bij de verkoper aan dat u dit gaat doen, om discussie achteraf te voorkomen.
Juridische stappen
Weigert de verkoper om mee te werken of reageert hij helemaal niet op uw voorstellen? Dan zit er weinig anders op dan juridische stappen te ondernemen. Als de verkoper is aangesloten bij De Geschillencommissie, kunt u die benaderen. Is dat niet het geval dan kunt u ook nog een rechtszaak beginnen. Houd er wel rekening mee dat dit een kostbare procedure is. Uw rechtsbijstandverzekering kan dan uitkomst bieden, als u conflicten over consumentenzaken heeft meeverzekerd. Daarmee krijgt u hulp en bijstand bij het geschil en zijn de (meeste) juridische kosten gedekt. Houd er wel rekening mee dat daarbij voorwaarden kunnen gelden. Zo kan het zijn dat er een minimumbedrag is waarover het conflict moet gaan. Als het over een lagere waarde gaat, kan de verzekeraar de zaak niet in behandeling nemen. Meestal is er dan nog wel de mogelijkheid om advies te vragen. Sowieso is het verstandig om contact op te nemen met uw verzekeraar voordat u stappen onderneemt, zodat zij met u kunnen meedenken.
Wilt u meer weten?
Lees wat een rechtsbijstandverzekering voor u kan betekenen en hoe u de rechtsbijstandverzekering kiest die bij u past. Ook wanneer u een aankoop heeft gedaan waar u niet tevreden mee bent én toevallig in het buitenland bent.
Informatie over nuttige verzekeringen
We krijgen er vroeger of later allemaal een keer mee te maken: een juridisch conflict. Een ruzie met de buren, arbeidsconflict of gedoe rond een erfenis. Een goede rechtsbijstandverzekering kan een conflict misschien niet voorkomen, maar kan u wel helpen om een goede oplossing te vinden. Wij begrijpen ook dat het met zoveel verschillende verzekeringen soms moeilijk is om te weten welke verzekering het beste bij uw situatie past. In onderstaande artikelen zetten we uiteen wat de opties zijn bij een rechtsbijstandverzekering:
- Wat dekt een rechtsbijstandverzekering?
- Wat is een rechtsbijstandverzekering en waarom heeft u er een nodig?
- Rechtsbijstandverzekering verkeer: voorkom dubbele dekking