Skip to main content
De particuliere verzekeringen en diensten van Aon Verzekeringen worden OpGroen Verzekeringen. Klik hier voor meer informatie om te zien wat dit voor u betekent

De meeste particuliere dienstverlening van Aon Verzekeringen is overgenomen door OpGroen Verzekeringen. Op dit moment zijn we druk bezig met het vernieuwen van al onze communicatie. We zullen er alles aan doen om deze overgang zo soepel en duidelijk mogelijk te laten verlopen. Wij staan nog steeds voor u klaar als verzekeringsadviseur en we zullen dezelfde kwaliteit en service bieden als voorheen. Ook de Mijn Omgeving blijft 24/7 bereikbaar. Alle particuliere diensten op deze website worden verstrekt door OpGroen Verzekeringen, in plaats van Aon Groep Nederland B.V. en/of een van haar dochterondernemingen. Klik hier voor meer informatie om te zien wat dit voor u betekent.​ ​ Als u wilt weten of u tot de groep klanten behoort die overgaat naar OpGroen Verzekeringen, of dat u bij Aon blijft, verwijzen wij u naar onze veelgestelde vragen pagina (FAQ). Hier vindt u alle informatie die nodig is om te begrijpen wat de overgang voor u betekent. Als u tot de uitzonderingsgroepen behoort, zal Aon Groep Nederland B.V. en/of een van haar dochterondernemingen uw verzekering en bijbehorende diensten blijven verzorgen en verandert er niets voor u.​

3 min. leestijd

Bij welke instanties klop je aan, als je onverhoopt te maken hebt met schulden, welke subsidies kan je krijgen en welke instanties helpen je om het lek weer boven te krijgen? Kijk naar instanties als het Nibud of Geldfit. Zij kunnen je helpen bijvoorbeeld met de FiKks app of met het maken van een aflosplan.

Deel dit bericht:

Het leven wordt steeds duurder. We merken het in de supermarkt, bij de benzinepomp en aan onze energierekening. De inflatie loopt op en overal zien we de prijzen stijgen. Steeds meer mensen ervaren hierdoor geldstress, hebben moeite om rond te komen of komen zelfs in de financiële problemen. In dit artikel vragen we onze expert Eric André de la Porte wat u kunt doen in het geval van geldproblemen en bij welke instanties u kunt aankloppen voor hulp.

Schaamte en taboe

Het blijkt dat veel mensen met geldproblemen denken dat ze het probleem zelf kunnen oplossen, en dat ook willen doen. Vaak weet men ook waar en welke hulp beschikbaar is. Maar we zien ook dat dat geldproblemen en schulden vaak gepaard gaan met een gevoel van schaamte. Terwijl de oorzaken van hun geldproblemen vaak buiten hun schuld liggen, bijvoorbeeld door ziekte, het overlijden van een partner, een echtscheiding of de hoge kosten van studerende kinderen. Men durft daarom geen hulp te vragen, of pas in een heel laat stadium. De schaamte en het taboe rond geldproblemen heeft een grote impact op mensen, bijvoorbeeld op hun (geestelijke) gezondheid.

Gevolgen van geldproblemen

Financiële zorgen verhogen het risico op depressie, angststoornissen en andere mentale problemen. Ook kan geldstress leiden tot slaapproblemen, hoofdpijn en maagklachten. Het heeft invloed op persoonlijke relaties en het werk, omdat mensen met financiële problemen zich vaak minder goed kunnen concentreren en daardoor minder goed presteren op het werk. Tenslotte kunnen financiële problemen ervoor zorgen dat men zich terugtrekt uit sociale situaties, wat kan leiden tot eenzaamheid en isolatie.

Weet u hoe u ervoor staat?

Zelfs mensen die voorheen geen geldzorgen hadden, worstelen momenteel met de vraag hoe zij alles kunnen blijven betalen. De Financiële GezondheidsCheck van het Nibud geeft op basis van de antwoorden op 15 vragen een indicatie van hoe uw financiële situatie eruitziet. De score is een inschatting van hoeveel risico op financiële problemen u loopt. De tool geeft ook concrete tips en wijst de weg naar hulpmiddelen waarmee u meer grip op uw inkomsten en uitgaven kunt krijgen.

Mogelijkheden om hulp te vragen in Nederland

Het is dus erg belangrijk om uw financiële situatie bespreekbaar te maken en bij geldproblemen tijdig om hulp te vragen. Gelukkig zijn daarvoor in Nederland verschillende mogelijkheden.  

  • Een van de eerste stappen die de werkgever kan nemen, is het inschakelen van hulp van een budgetcoach. Een budgetcoach helpt bij het in kaart brengen van de inkomsten en uitgaven. Het scheppen van overzicht en inzicht krijgen in de mogelijkheden in het budget.  
  • Wanneer u toch in de financiële problemen raakt, kunt u terecht voor hulp bij de gemeente. Gemeenten bieden bijvoorbeeld inkomensondersteuning voor lage inkomens en schuldhulpverlening.  
  • Een schuldhulpverlener helpt u bij het oplossen van problematische schulden. Zij kunnen bijvoorbeeld bemiddelen tussen de schuldenaar en de schuldeisers en helpen bij het opstellen van een aflossingsplan.  
  • Naast deze mogelijkheden kunt u ook gratis en anoniem bellen met 0800-8115 (Geldfit). 

Sommigen vinden de stap naar hulpverlening nog te groot. Ze willen eerst online hun geldproblemen inventariseren. Daar kan zelfjeschuldenregelen.nl bij helpen in het geval van beginnende schulden. Heeft u al meerdere schulden, bij verschillende schuldeisers? Dan kunt u die in het Geldplan Kom uit de geldzorgen systematisch zelf in beeld brengen.

Financiële planning: realiseer uw toekomstplannen

Wilt u advies over uw financiën? Aon helpt u graag, bijvoorbeeld door het maken van een financiële planning. Door dit overzicht krijgt u inzicht en daarmee grip op uw geld en mogelijkheden. Met een zorgvuldig opgesteld financieel plan maakt u de kans om uw dromen te verwezenlijken vele malen groter, zoals het financieel ondersteunen van uw kind. Maak eenvoudig een vrijblijvende afspraak of bel met een van onze adviseurs (088 – 810 81 15) voor een kennismakingsgesprek. Wij vertellen u graag meer over onze dienstverlening en wat u van ons mag verwachten.

Deel dit bericht:
Deel dit bericht:
Over de auteur
Redactie

Redactie

Redactie Uw gids voor het leven

Andere producten

Alle verzekeringen en diensten van Aon

  • Voor uw gezin, huis, uw gezondheid en op reis
  • Ruime keuze van verzekeringen

MEER WETEN?
Exclamation mark
Heeft u een vraag over dit artikel?

Onze specialisten komen graag met u in contact.

    De persoonsgegevens die u aan ons verstrekt, worden door ons gebruikt voor het verwerken van uw verzoek om informatie, offertes en financiële producten. Tevens gebruiken wij deze persoonsgegevens om eventueel contact met u op te nemen naar aanleiding van de offerte, voor het tot stand brengen van de verzekering en voor de door ons verleende diensten. Wij gaan zorgvuldig om met uw gegevens. Dit vragen wij ook van andere partijen met wie wij uw gegevens delen. Meer informatie over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens kunt u vinden in onze privacyverklaring.