Niemand kijkt uit naar een behandeling in het ziekenhuis. Maar als het dan toch nodig is, wilt u graag snel geholpen worden. Dat lukt niet altijd binnen de normen die zijn afgesproken. Door middel van wachtlijstbemiddeling kan uw zorgverzekeraar u helpen om eerder aan de beurt te komen. Maar wat is wachtlijstbemiddeling nu precies? Wanneer komt u daarvoor in aanmerking? En hoe werkt het? Onze expert Wendy de Wit legt uit wat u mag verwachten.
Wat is wachtlijstbemiddeling?
““Als u spoedeisende hulp nodig heeft, kunt u direct terecht in het ziekenhuis. Maar voor niet-spoedeisende zorg die ingepland wordt, kunt u te maken krijgen met een wachtlijst. In Nederland hebben we de zogeheten Treeknormen; dat zijn afspraken hoe lang de wachttijd voor een bepaalde behandeling mag zijn.”
Op de website van het ziekenhuis waar u behandeld wordt, staan de actuele wachttijden per specialisme. Heeft u een afspraak gemaakt voor een behandeling en is de wachttijd langer dan in de norm staat? Dan kunt u uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. De verzekeraar gaat dan op zoek naar een ziekenhuis of behandelaar waar u eerder terechtkunt. U bepaalt vervolgens zelf of u daar gebruik van wilt maken. Wachtlijstbemiddeling is een service van uw verzekeraar, het kost u dus niets extra.”
Wanneer is wachtlijstbemiddeling mogelijk?
“Wachtlijstbemiddeling is niet voor alle behandelingen bij alle behandelaars mogelijk, maar gelukkig wel voor heel veel. U kunt de bemiddeling aanvragen voor een behandeling of onderzoek in een ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum en een behandeling bij een psycholoog, psychotherapeut of psychiater. Maar ook als u hulp van de wijkverpleging nodig heeft en de wachtlijst langer dan gebruikelijk is, kunt u uw zorgverzekeraar vragen om te bemiddelen.”
Voordelen, maar niet altijd
“Het voordeel van wachtlijstbemiddeling zal duidelijk zijn: met die hulp kunt u mogelijk sneller geholpen worden. Dat is mooi. Toch is het goed om u te realiseren dat er ook nadelen aan kunnen kleven. Over het algemeen betekent wachttijdbemiddeling dat u niet door uw eigen specialist wordt behandeld en dat u naar een ander ziekenhuis moet. Dat kan bijvoorbeeld als gevolg hebben dat u (verder) moet reizen of dat sommige onderzoeken opnieuw gedaan moeten worden. Ook moet u zelf zorgen voor een doorverwijzing en voor de overdracht van uw dossier naar de nieuwe behandelaar. Uw verzekeraar kan en mag dat niet voor u doen. Het is dus verstandig om, voordat u met de voorgestelde optie instemt, goed uit te zoeken wat precies de gevolgen zijn.”
Wachtlijstbemiddeling in coronatijd
“Door de coronapandemie is de druk op de zorg zo hoog dat behandelingen die niet-spoedeisend zijn en ingepland kunnen worden, regelmatig worden uitgesteld. Daardoor is wachtlijstbemiddeling in deze periode helaas niet altijd mogelijk. Natuurlijk kunt u uw zorgverzekeraar wel benaderen om te vragen of en hoe ze u kunnen helpen.”
Informatie over nuttige verzekeringen
Een ongeluk zit in een klein hoekje, soms letterlijk. Een goede (collectieve) zorgverzekering kan u dan behoeden voor eventuele nare (financiële) gevolgen. Wij begrijpen ook dat u met zoveel verschillende pakketten misschien niet zo makkelijk kunt bepalen welke verzekering het best bij uw situatie past. In deze artikelen vertellen we u daarom meer over de zorgverzekering: