Skip to main content
De particuliere verzekeringen en diensten van Aon Verzekeringen worden OpGroen Verzekeringen. Klik hier voor meer informatie om te zien wat dit voor u betekent

De meeste particuliere dienstverlening van Aon Verzekeringen is overgenomen door OpGroen Verzekeringen. Op dit moment zijn we druk bezig met het vernieuwen van al onze communicatie. We zullen er alles aan doen om deze overgang zo soepel en duidelijk mogelijk te laten verlopen. Wij staan nog steeds voor u klaar als verzekeringsadviseur en we zullen dezelfde kwaliteit en service bieden als voorheen. Ook de Mijn Omgeving blijft 24/7 bereikbaar. Alle particuliere diensten op deze website worden verstrekt door OpGroen Verzekeringen, in plaats van Aon Groep Nederland B.V. en/of een van haar dochterondernemingen. Klik hier voor meer informatie om te zien wat dit voor u betekent.​ ​ Als u wilt weten of u tot de groep klanten behoort die overgaat naar OpGroen Verzekeringen, of dat u bij Aon blijft, verwijzen wij u naar onze veelgestelde vragen pagina (FAQ). Hier vindt u alle informatie die nodig is om te begrijpen wat de overgang voor u betekent. Als u tot de uitzonderingsgroepen behoort, zal Aon Groep Nederland B.V. en/of een van haar dochterondernemingen uw verzekering en bijbehorende diensten blijven verzorgen en verandert er niets voor u.​

3 min. leestijd

Soms kan uw zorgverzekeraar bemiddelen als de wachtlijsten voor een belangrijke operatie erg lang zijn. Onze expert legt uit hoe dit werkt.

Deel dit bericht:

Niemand kijkt uit naar een behandeling in het ziekenhuis. Maar als het dan toch nodig is, wilt u graag snel geholpen worden. Dat lukt niet altijd binnen de normen die zijn afgesproken. Door middel van wachtlijstbemiddeling kan uw zorgverzekeraar u helpen om eerder aan de beurt te komen. Maar wat is wachtlijstbemiddeling nu precies? Wanneer komt u daarvoor in aanmerking? En hoe werkt het? Onze expert Wendy de Wit legt uit wat u mag verwachten.    

Wat is wachtlijstbemiddeling? 

““Als u spoedeisende hulp nodig heeft, kunt u direct terecht in het ziekenhuis. Maar voor niet-spoedeisende zorg die ingepland wordt, kunt u te maken krijgen met een wachtlijst. In Nederland hebben we de zogeheten Treeknormen; dat zijn afspraken hoe lang de wachttijd voor een bepaalde behandeling mag zijn.”

Op de website van het ziekenhuis waar u behandeld wordt, staan de actuele wachttijden per specialisme. Heeft u een afspraak gemaakt voor een behandeling en is de wachttijd langer dan in de norm staat? Dan kunt u uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. De verzekeraar gaat dan op zoek naar een ziekenhuis of behandelaar waar u eerder terechtkunt. U bepaalt vervolgens zelf of u daar gebruik van wilt maken. Wachtlijstbemiddeling is een service van uw verzekeraar, het kost u dus niets extra.”  

 Wanneer is wachtlijstbemiddeling mogelijk? 

“Wachtlijstbemiddeling is niet voor alle behandelingen bij alle behandelaars mogelijk, maar gelukkig wel voor heel veel. U kunt de bemiddeling aanvragen voor een behandeling of onderzoek in een ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum en een behandeling bij een psycholoog, psychotherapeut of psychiater. Maar ook als u hulp van de wijkverpleging nodig heeft en de wachtlijst langer dan gebruikelijk is, kunt u uw zorgverzekeraar vragen om te bemiddelen.” 

Voordelen, maar niet altijd  

“Het voordeel van wachtlijstbemiddeling zal duidelijk zijn: met die hulp kunt u mogelijk sneller geholpen worden. Dat is mooi. Toch is het goed om u te realiseren dat er ook nadelen aan kunnen kleven. Over het algemeen betekent wachttijdbemiddeling dat u niet door uw eigen specialist wordt behandeld en dat u naar een ander ziekenhuis moet. Dat kan bijvoorbeeld als gevolg hebben dat u (verder) moet reizen of dat sommige onderzoeken opnieuw gedaan moeten worden. Ook moet u zelf zorgen voor een doorverwijzing en voor de overdracht van uw dossier naar de nieuwe behandelaar. Uw verzekeraar kan en mag dat niet voor u doen. Het is dus verstandig om, voordat u met de voorgestelde optie instemt, goed uit te zoeken wat precies de gevolgen zijn.” 

Wachtlijstbemiddeling in coronatijd 

“Door de coronapandemie is de druk op de zorg zo hoog dat behandelingen die niet-spoedeisend zijn en ingepland kunnen worden, regelmatig worden uitgesteld. Daardoor is wachtlijstbemiddeling in deze periode helaas niet altijd mogelijk. Natuurlijk kunt u uw zorgverzekeraar wel benaderen om te vragen of en hoe ze u kunnen helpen.”

Informatie over nuttige verzekeringen     

Een ongeluk zit in een klein hoekje, soms letterlijk. Een goede (collectieve) zorgverzekering kan u dan behoeden voor eventuele nare (financiële) gevolgen. Wij begrijpen ook dat u met zoveel verschillende pakketten misschien niet zo makkelijk kunt bepalen welke verzekering het best bij uw situatie past. In deze artikelen vertellen we u daarom meer over de zorgverzekering:

Deel dit bericht:
Deel dit bericht:
Over de auteur
Wendy de Wit

Wendy de Wit

Wendy de Wit is gespecialiseerd in allerlei zaken die te maken hebben met sociale zekerheid. Er is heel veel goed geregeld in Nederland maar dit hoeft niet altijd te passen bij ieders persoonlijk situatie. Hier en daar is een hoger aanvulling op inkomen of zorg noodzakelijk. Beantwoording van vragen zoals: Hoe kunnen we ervoor zorgen dat een ZZP-er niet naar de Bijstand hoeft? Passen de zorgbehoeften wel bij de afgesloten zorgverzekering?

Zorgverzekering

Er gaat niets boven uw gezondheid

  • Hoge collectieve vergoedingen
  • Met gratis tandongevallenverzekering tot €22.500

MEER WETEN?
Exclamation mark
Heeft u een vraag over dit artikel?

Onze specialisten komen graag met u in contact.

    De persoonsgegevens die u aan ons verstrekt, worden door ons gebruikt voor het verwerken van uw verzoek om informatie, offertes en financiële producten. Tevens gebruiken wij deze persoonsgegevens om eventueel contact met u op te nemen naar aanleiding van de offerte, voor het tot stand brengen van de verzekering en voor de door ons verleende diensten. Wij gaan zorgvuldig om met uw gegevens. Dit vragen wij ook van andere partijen met wie wij uw gegevens delen. Meer informatie over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens kunt u vinden in onze privacyverklaring.