Als u uw bagage kwijt raakt, is dat erg vervelend. Maar met een goede kort- of doorlopende reisverzekering heeft u vaak recht op een vergoeding. Of dit zo is wordt bepaald door de dekking van uw reisverzekering. Wij leggen u graag uit wat u moet doen als uw bagage is kwijtgeraakt of vertraagd.
Vul een PIR-formulier in
Het eerste wat u moet doen als uw bagage is kwijtgeraakt is een zogenaamd PIR-formulier invullen. Dit doet u bij de Lost & Found of bagageservice balie op het vliegveld. PIR staat voor Propery Irregularity Report. Met dit formulier geeft u dus aan dat uw bagage beschadigd is of niet is aangekomen op de bestemming. Als u dit formulier heeft ingevuld wordt er een persoonlijk dossier voor u aangemaakt. Bewaar het PIR-formulier goed, want u heeft het nodig als bewijs voor een eventuele claim bij de luchtvaartmaatschappij voor eventuele extra gemaakte kosten.
Bagage van medereizigers
Zitten er naast uw eigen spullen ook spullen van medereizigers, zoals uw partner of kind(eren) in uw koffer? Dan is het belangrijk dat u ook voor alle medereizigers een PIR-formulier invult. Een eventuele vergoeding voor verloren bagage wordt namelijk vaak per persoon uitbetaald, en dus niet per koffer. Bewaar ook de PIR-formulieren van medereizigers goed.
Bagage traceren
Na het invullen van een PIR-formulier gaat de luchtvaartmaatschappij op zoek naar uw bagage. Dit doen ze met een speciaal systeem dat wereldwijd gebruikt wordt door luchtvaartmaatschappijen. Meestal geeft u uw verblijfadres en gegevens door. Als uw bagage alsnog gevonden wordt en later arriveert dan wordt deze op uw verblijfadres afgeleverd. Is de bagage 24 uur of langer vertraagd of kwijtgeraakt? Dan heeft u recht op een vergoeding. Voor de reisverzekering van Aon geldt dat u al in aanmerking komt voor een vergoeding na 8 uur vertraging van uw bagage. Deze vergoeding kunt u regelen via uw reisverzekering, de luchtvaartmaatschappij of de reisorganisatie waarbij uw de reis geboekt heeft.
Bagage kwijt: vergoeding reisverzekering
Controleer voor vertrek uw polis om te kijken of u een dekking voor bagage hebt meeverzekerd. Bij de meeste verzekeraars kunt u alleen een schadeclaim indienen als uw bagage kwijt is. Dus niet als uw koffer is vertraagd. Veel verzekeraars hebben een vergoeding van bijvoorbeeld 10% van het verzekerde bedrag om noodzakelijke spullen te kopen als uw bagage is kwijtgeraakt. Als u geen reisverzekering heeft of als deze geen vergoeding heeft voor verloren bagage dan kunt u de luchtvaartmaatschappij of de reisorganisatie aansprakelijk stellen.
Informatie over nuttige verzekeringen
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Zowel op vakantie als in het dagelijks leven. Een goede reisverzekering kan een ongeluk misschien niet voorkomen, maar kan u wel behoeden voor nare (financiële) gevolgen. Wij begrijpen ook dat het met zoveel verschillende verzekeringen soms moeilijk is om te weten welke verzekering het beste bij uw situatie past. In onderstaande artikelen leest u meer over de reisverzekering: