Skip to main content
3 min. leestijd

Als uw bagage niet is aangekomen na uw vliegreis is dat erg vervelend. lees hier wat u dan moet doen.

Deel dit bericht:

Als u uw bagage kwijt raakt, is dat erg vervelend. Maar met een goede kort- of doorlopende reisverzekering heeft u vaak recht op een vergoeding. Of dit zo is wordt bepaald door de dekking van uw reisverzekering. Onze expert Nick Lumoindong legt u graag uit wat u moet doen als uw bagage is kwijtgeraakt of vertraagd.

Vul een PIR-formulier in    

Het eerste wat u moet doen als uw bagage is kwijtgeraakt is een zogenaamd PIR-formulier invullen. Dit doet u bij de Lost & Found of bagageservice balie op het vliegveld. PIR staat voor Propery Irregularity Report. Met dit formulier geeft u dus aan dat uw bagage beschadigd is of niet is aangekomen op de bestemming. Als u dit formulier heeft ingevuld wordt er een persoonlijk dossier voor u aangemaakt. Bewaar het PIR-formulier goed, want u heeft het nodig als bewijs voor een eventuele claim bij de luchtvaartmaatschappij voor eventuele extra gemaakte kosten.  

Bagage van medereizigers  

Zitten er naast uw eigen spullen ook spullen van medereizigers, zoals uw partner of kind(eren) in uw koffer? Dan is het belangrijk dat u ook voor alle medereizigers een PIR-formulier invult. Een eventuele vergoeding voor verloren bagage wordt namelijk vaak per persoon uitbetaald, en dus niet per koffer. Bewaar ook de PIR-formulieren van medereizigers goed.   

Bagage traceren 

Na het invullen van een PIR-formulier gaat de luchtvaartmaatschappij op zoek naar uw bagage. Dit doen ze met een speciaal systeem dat wereldwijd gebruikt wordt door luchtvaartmaatschappijen. Meestal geeft u uw verblijfadres en gegevens door. Als uw bagage alsnog gevonden wordt en later arriveert dan wordt deze op uw verblijfadres afgeleverd. Is de bagage 24 uur of langer vertraagd of kwijtgeraakt? Dan heeft u recht op een vergoeding. Voor de reisverzekering van Aon geldt dat u al in aanmerking komt voor een vergoeding na 8 uur vertraging van uw bagage. Deze vergoeding kunt u regelen via uw reisverzekering, de luchtvaartmaatschappij of de reisorganisatie waarbij uw de reis geboekt heeft.   

Bagage kwijt: vergoeding reisverzekering  

Controleer voor vertrek uw polis om te kijken of u een dekking voor bagage hebt meeverzekerd. Bij de meeste verzekeraars kunt u alleen een schadeclaim indienen als uw bagage kwijt is. Dus niet als uw koffer is vertraagd. Veel verzekeraars hebben een vergoeding van bijvoorbeeld 10% van het verzekerde bedrag om noodzakelijke spullen te kopen als uw bagage is kwijtgeraakt. Als u geen reisverzekering heeft of als deze geen vergoeding heeft voor verloren bagage dan kunt u de luchtvaartmaatschappij of de reisorganisatie aansprakelijk stellen. 

Informatie over nuttige verzekeringen

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Zowel op vakantie als in het dagelijks leven. Een goede reisverzekering kan een ongeluk misschien niet voorkomen, maar kan u wel behoeden voor nare (financiële) gevolgen. Wij begrijpen ook dat het met zoveel verschillende verzekeringen soms moeilijk is om te weten welke verzekering het beste bij uw situatie past. In onderstaande artikelen leest u meer over de reisverzekering:   

We kunnen allemaal niet wachten om weer op pad te gaan. Houd u echter wel altijd aan de huidige maatregelen voor het bestrijden van de coronacrisis. Kijk voor de laatste regels op de website van Rijksoverheid en kijk voor veelgestelde vragen omtrent de coronaregels en uw verzekering op onze pagina voor veelgestelde vragen.  

Deel dit bericht:
Deel dit bericht:
Over de auteur
Nick Lumoindong

Nick Lumoindong

Nick Lumoindong is tijdens zijn studie Business Studies Banking & Insurance begonnen bij Aon op de zakelijke acceptatie-afdeling. Waarnaar hij een overstap maakte naar het particuliere segment als Acceptant. Daarna maakte hij de overstap naar de afdeling Broking als Productmanager. Als specialist op het gebied van particuliere schadeverzekeringen staat hij voor u klaar om te adviseren bij complexere vraagstukken.

Reisverzekering

Hulp in binnen- en buitenland

  • Ruime corona dekking
  • Standaard wereldwijd verzekerd

MEER WETEN?
Heeft u een vraag over dit artikel?

Onze specialisten komen graag met u in contact.

    De persoonsgegevens die u aan ons verstrekt, worden door ons gebruikt voor het verwerken van uw verzoek om informatie, offertes en financiële producten. Tevens gebruiken wij deze persoonsgegevens om eventueel contact met u op te nemen naar aanleiding van de offerte, voor het tot stand brengen van de verzekering en voor de door ons verleende diensten. Wij gaan zorgvuldig om met uw gegevens. Dit vragen wij ook van andere partijen met wie wij uw gegevens delen. Meer informatie over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens kunt u vinden in onze privacyverklaring.