Wat er wel of niet precies is toegestaan tijdens het autorijden? Dat is lang niet altijd duidelijk. Maar iedereen weet dat je niet de maximumsnelheid mag overschrijden of met alcohol of drugs achter het stuur mag kruipen. Toch rijden – vooral jongere – bestuurders nog vaak te hard of stappen zij onder invloed van lachgas, cannabis of alcohol in de auto of op de scooter. Daarom heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat per 1 april 2023 nieuwe maatregelen genomen om dit onveilige gedrag terug te dringen. Wat verandert er precies? Onze expert Joey van Druten vertelt het in dit artikel.
Wat is er veranderd per 1 april 2023?
Uit onderzoek is gebleken dat een groeiend aantal ongelukken wordt veroorzaakt door bestuurders die onder invloed zijn van drugs of alcohol, of die te snel rijden. Dit soort ongelukken veroorzaken niet alleen blikschade maar in veel gevallen ook persoonlijk letsel of zelfs dodelijke slachtoffers. Daarom gelden per 1 april 2023 de volgende maatregelen:
-
De ‘Lichte Educatieve Maatregel Alcohol’ (LEMA)
Bedoeld voor verkeersdeelnemers die voor het eerst worden aangehouden met alcohol op achter het stuur, bijvoorbeeld omdat zij vergeten zijn een BOB te regelen voor een feestje. Het is niet toegestaan om te rijden met meer dan 0,5 promille (ongeveer 2 glazen) alcohol in het bloed. Beginnende bestuurders kunnen deze maatregel opgelegd krijgen wanneer zij tussen de 0,5 en 0,8 promille alcohol in hun bloed hebben. Bij ervaren bestuurders ligt deze grens tussen de 0,8 en 1,0 promille.
-
De ‘Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer’ (EMA)
Dit is de reguliere en zwaardere variant van de LEMA en is bedoeld voor mensen die vaker zijn aangehouden met een slok op, of met een hoger alcoholpromillage. Deze maatregel kan ook opgelegd worden aan bestuurders die niet wilden meewerken aan de ademanalyse van de politie.
-
De ‘Lichte Educatieve Maatregel Gedrag’ (LEMG)
Voor bestuurders die voor de eerste keer een snelheidsovertreding hebben begaan van 50 tot 60 km/u of meer binnen de bebouwde kom. Deze cursus is ook verplicht voor mensen die 30 km/u te hard rijden bij wegwerkzaamheden. Bij nog grotere snelheidsovertredingen volgt een EMG.
-
De ‘Educatieve Maatregel Gedrag’ (EMG)
De zwaardere Educatieve Maatregel Gedrag is specifiek bedoeld voor mensen die binnen de bebouwde kom 60 km/u of meer te hard hebben gereden of asociaal of risico gedrag in het verkeer hebben vertoond. Denk daarbij aan bumperkleven, andere weggebruikers afsnijden of door rood rijden.
-
De ‘Educatieve Maatregel Drugs’ (EMD)
Deze maatregel wordt opgelegd aan bestuurders die hebben gereden onder invloed van drugs of medicijnen die het reactievermogen aantast. Hier gaat het bijvoorbeeld om drugs als amfetamine, cocaïne, of lachgas, maar ook om medicijnen, zoals morfine of (medicinale) cannabis. Het is dus altijd verstandig goed te onderzoeken of u na medicijngebruik de weg op mag. Bij medicatie die suf en slaperig kunnen maken, zit een gele sticker op de verpakking.
Wat is het doel van de cursussen?
Tijdens de cursussen worden deelnemers geïnformeerd over de risico’s van hun gedrag op de weg. Het doel is om mensen bewuster te maken van de mogelijke gevolgen voor andere weggebruikers en henzelf. Ze krijgen tips en adviezen krijgen over hoe ze veiliger kunnen rijden en hoe ze de kans op een ongeval kunnen verkleinen met als doel dat dit leidt tot minder ongelukken en minder verkeersslachtoffers.
Wie betaalt de kosten voor deze cursus?
De verschillende verplichte cursussen kosten tussen de €700 en €1.300. De bestuurder moet deze kosten zelf betalen. Een flink bedrag, zeker als je bedenkt dat dit boven op een eventuele boete komt. Tijdens het volgen van de (meerdaagse) cursus mogen de bestuurders wel blijven rijden, tenzij de rechter hen een rijontzegging heeft opgelegd. Wanneer een bestuurder weigert de verplichte cursus te doen, dan wordt het rijbewijs ingenomen en ongeldig verklaard. Om weer te mogen rijden, zal iemand dan opnieuw theorie- en praktijkexamen moeten doen, evenals de verplichte cursus.
Informatie over nuttige verzekeringen
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Een goede autoverzekering kan een ongeluk misschien niet voorkomen, maar kan u wel behoeden voor nare (financiële) gevolgen. Wij begrijpen ook dat het met zoveel verschillende verzekeringen soms moeilijk is om te weten welke verzekering het beste bij uw situatie past. In onderstaande artikelen zetten we uiteen wat de opties zijn per verzekering: