Skip to main content
De particuliere verzekeringen en diensten van Aon Verzekeringen worden OpGroen Verzekeringen. Klik hier voor meer informatie om te zien wat dit voor u betekent

De meeste particuliere dienstverlening van Aon Verzekeringen is overgenomen door OpGroen Verzekeringen. Op dit moment zijn we druk bezig met het vernieuwen van al onze communicatie. We zullen er alles aan doen om deze overgang zo soepel en duidelijk mogelijk te laten verlopen. Wij staan nog steeds voor u klaar als verzekeringsadviseur en we zullen dezelfde kwaliteit en service bieden als voorheen. Ook de Mijn Omgeving blijft 24/7 bereikbaar. Alle particuliere diensten op deze website worden verstrekt door OpGroen Verzekeringen, in plaats van Aon Groep Nederland B.V. en/of een van haar dochterondernemingen. Klik hier voor meer informatie om te zien wat dit voor u betekent.​ ​ Als u wilt weten of u tot de groep klanten behoort die overgaat naar OpGroen Verzekeringen, of dat u bij Aon blijft, verwijzen wij u naar onze veelgestelde vragen pagina (FAQ). Hier vindt u alle informatie die nodig is om te begrijpen wat de overgang voor u betekent. Als u tot de uitzonderingsgroepen behoort, zal Aon Groep Nederland B.V. en/of een van haar dochterondernemingen uw verzekering en bijbehorende diensten blijven verzorgen en verandert er niets voor u.​

3 min. leestijd

Cybercriminaliteit komt steeds vaker voor, ook bij particulieren. Hoe weet u of u gehackt bent?

Deel dit bericht:

Cybercriminaliteit neemt flink toe. Het gebeurt niet alleen bij bedrijven, maar steeds vaker ook bij particulieren. Ransomware, nep-SMS-berichtjes, phishing-mails en computervirussen; criminelen verzinnen steeds meer manieren om u geld afhandig te maken. Om de schade beperkt te houden, is het belangrijk dat u snel reageert op een cyberincident. Maar hoe weet u of u gehackt bent?

Wat zijn duidelijke signalen dat u gehackt bent?

Onverklaarbare financiële transacties

“Onbekende transacties zijn natuurlijk het bekendste signaal dat u gehackt bent. Afschrijvingen van uw rekeningnummer, creditcard of betaalaccounts, zoals PayPal die u niet bekend voorkomen. Dan gaan waarschijnlijk bij iedereen wel de alarmbellen af.”

Inloggen niet meer mogelijk

“Wanneer u niet meer in uw account kunt inloggen, kan het natuurlijk zijn dat u uw wachtwoord vergeten bent. Maar het kan ook betekenen dat uw account is gehackt en uw wachtwoord veranderd is door criminelen. Controleer of u een e-mail heeft ontvangen waarin staat dat uw wachtwoord is gewijzigd. Is dat gebeurd zonder dat u dit zelf heeft gedaan? Dan is het waarschijnlijk dat criminelen toegang hebben tot uw account.”

Uitnodigingen die u niet verstuurd heeft

“Uw social media-account wordt gehackt, bijvoorbeeld van Facebook of Instagram. Vanaf dat moment ontvangen vrienden uitnodigingen via u van dit platform die u niet zelf heeft verstuurd. Als dit gebeurt, is uw account overgenomen door cybercriminelen die ransomware of spam willen verspreiden via uw netwerk.”

Device wordt steeds opnieuw opgestart

“Wanneer criminelen toegang hebben gekregen tot uw device, is het mogelijk dat ze hier schadelijke software op plaatsen. Een signaal dat dit gebeurd is, zijn de willekeurige resets die plaatsvinden. Dus zonder dat u het zelf doet, wordt uw apparaat opnieuw opgestart. Dit is een belangrijk signaal dat uw apparaat is gehackt.”

Trage systemen

“Cybercriminelen gebruiken graag de rekenkracht van uw laptop of telefoon. Wanneer dit gebeurt, merkt u dat uw apparaat een stuk langzamer wordt. Natuurlijk worden apparaten ook steeds wat langzamer naarmate ze ouder worden. Maar bij twijfel, altijd checken.”

cybercriminaliteit gehackt

Waarom is het zo belangrijk om deze tekenen te herkennen?

“De gevolgen van een hack of inbreuk op uw computersysteem kunnen verstrekkend zijn. Niet alleen kan uw telefoon of laptop in onbruik raken, maar er kunnen ook belangrijke data verloren gaan. Denk aan persoonlijke en gevoelige gegevens, zoals wachtwoorden, foto’s en video’s. Behalve dat dit een inbreuk is op uw privacy kan het ook financiële gevolgen hebben. Denk bijvoorbeeld aan misbruik van creditcardgegevens of identiteitsfraude.”

Denkt u dat u gehackt bent? Denk dan aan deze 3 stappen

  1. Blijf kalm – in paniek maken mensen vaak de verkeerde keuzes waardoor de gevolgen vaak alleen maar groter worden.
  2. Verbreek de verbinding – koppel uw device los van het internet (WiFi of 4G), zodat criminelen niet meer op afstand kunnen communiceren met het apparaat.
  3. Wijzig uw wachtwoorden – probeer vanaf een ander apparaat (!) uw wachtwoorden te wijzigen als dit nog mogelijk is.

Aon Cyberhulp

Cybercrime is een groeiend risico waar we steeds meer rekening mee moeten houden. Daarom heeft Aon nu standaard Cyberhulp opgenomen in de inboedelverzekering. Met Cyberhulp kunt u rekenen op ons netwerk van fraudespecialisten wanneer u denkt dat u gehackt bent. Onze Cyberhulplijn staat 24/7 tot uw beschikking. Ook vindt u veel handige tips op ons Cyberhulp Kennisplatform.

Wilt u meer weten over onze inboedelverzekering inclusief cyberdekking?

Op deze pagina vindt u meer informatie over de inboedelverzekering inclusief Cyberhulp.

Informatie over nuttige verzekeringen 

Een ongeluk zit in een klein hoekje, ook in en rond uw huis. Een goede inboedelverzekering kan een ongeluk misschien niet voorkomen, maar kan u wel behoeden voor nare (financiële) gevolgen. Wij begrijpen ook dat het met zoveel verschillende verzekeringen soms moeilijk is om te weten welke verzekering het beste bij uw situatie past. In onderstaande artikelen zetten we uiteen wat de opties zijn bij een inboedelverzekering: 

Deel dit bericht:
Deel dit bericht:
Over de auteur
Rinus Maat

Rinus Maat

Rinus Maat heeft in de afgelopen 35 jaar een brede kennis en ervaring opgebouwd in de verzekeringswereld. Momenteel is hij werkzaam als Productmanager particuliere schadeverzekeringen.

Inboedelverzekering

Standaard met Cyberhulp

  • Zonnepanelen standaard meeverzekerd
  • 24/7 deskundige hulp bij cybercriminaliteit

MEER WETEN?
Exclamation mark
Heeft u een vraag over dit artikel?

Onze specialisten komen graag met u in contact.

    De persoonsgegevens die u aan ons verstrekt, worden door ons gebruikt voor het verwerken van uw verzoek om informatie, offertes en financiële producten. Tevens gebruiken wij deze persoonsgegevens om eventueel contact met u op te nemen naar aanleiding van de offerte, voor het tot stand brengen van de verzekering en voor de door ons verleende diensten. Wij gaan zorgvuldig om met uw gegevens. Dit vragen wij ook van andere partijen met wie wij uw gegevens delen. Meer informatie over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens kunt u vinden in onze privacyverklaring.