Skip to main content
4 min. leestijd

Bij een verhuizing moeten er allerlei dingen geregeld worden. Wij zetten het voor u op een rij.

Deel dit bericht:

Bij een verhuizing komt er veel op u af en moeten er allerlei dingen geregeld worden. Natuurlijk voor de verhuizing zelf, maar ook de nodige praktische zaken. Zo is het handig om uw adreswijziging op tijd door te geven aan instanties. Maar vergeet ook niet om uw verzekeringen aan te passen. En zijn uw spullen eigenlijk wel verzekerd tijdens uw verhuizing? Allerlei zaken om aan te denken. Wij zetten de belangrijkste punten voor uw checklist verhuizen op een rij.     

checklist verhuizen

Checklist verhuizen #1: De verhuizing zelf      

Uw nieuwe woning is klaar, de laatste klusjes zijn gedaan en dan is het tijd om er te gaan wonen. Het eerste regelwerk dat daarbij hoort, gaat natuurlijk over de verhuizing zelf, of eigenlijk de voorbereiding ervan. Verhuizen is een mooi moment om uw spullen weer eens goed uit te zoeken: wat moet er mee en wat kan er eigenlijk wel weg? Daarna gaat u nadenken over het daadwerkelijk verhuizen van uw spullen. Doet u dat zelf of laat u het doen? Dat laatste kost misschien wel wat, maar het gemak is ook iets waard naast alles wat u toch al moeten regelen. Wie pakt er in en wat moet waarnaartoe? Moeten er misschien spullen opgeslagen worden? Dan is het handig om de opslagplaats van tevoren te regelen. 

Checklist verhuizen #2: Praktische zaken regelen 

Bij een verhuizing komt veel meer kijken dan het uitzoeken en verplaatsen van uw spullen. Allereerst moet u de gemeente en een aantal instanties op de hoogte brengen van uw nieuwe adres. Denk bijvoorbeeld aan uw huisarts, tandarts, apotheek, bank en verzekeraar. Maar ook uw werk, sportvereniging en eventueel de scholen van de kinderen krijgen deze informatie graag. Een handig hulpmiddel is de verhuisservice van PostNL. Als u hier gebruikt van maakt, sturen zij niet alleen uw post gedurende een bepaalde periode door, ze geven uw nieuwe adres ook door aan de organisaties die u aankruist.  

Het is handig om bepaalde instanties van tevoren al te informeren, zodat u hun diensten direct beschikbaar heeft zodra u in uw nieuwe huis gaat wonen. De leveranciers van water en energie zijn daar een goed voorbeeld van; al heeft u dat mogelijk al geregeld als u voor uw verhuizing in de nieuwe woning heeft geklust. Ook zaken als internet, televisie en eventueel telefoon zijn prettig om meteen beschikbaar te hebben zodra u in uw nieuwe huis woont. 

Checklist verhuizen #3: Uw verzekeringen aanpassen   

Als u verhuist, is het belangrijk dat uw verzekeringen meeverhuizen, zodat u op het juiste adres verzekerd bent. Dat geldt uiteraard voor uw woonverzekeringen, zoals de inboedelverzekering en de woonhuisverzekering. Maar ook voor andere verzekeringen is het handig als u uw verhuizing doorgeeft, al is het maar om de post op uw nieuwe adres te ontvangen.  En vergeet niet om uw autoverzekering opnieuw te laten berekenen. De postcode van uw woning bepaalt namelijk mede hoeveel premie u betaalt, het risico op schade is immers niet in iedere omgeving even groot.

Overigens geldt ook voor uw woonverzekeringen dat de premie kan veranderen, bijvoorbeeld omdat u naar een andere plaats of een ander soort woning verhuist. En verandert het aantal mensen in uw huishouden? Kijk dan al uw verzekeringen goed na, of het juiste aantal personen op de polis staat. Zo komt u niet voor vervelende verrassingen te staan. Twijfelt u of alles klopt of heeft u vragen? Dan is het verstandig om contact op te nemen met uw adviseur. 

Checklist verhuizen #4: Ook verzekerd tijdens de verhuizing? 

Veel mensen die gaan verhuizen vragen zich af of hun spullen tijdens de verhuizing wel verzekerd zijn. Er kan tenslotte onderweg makkelijk iets beschadigen. Gelukkig dekt uw inboedelverzekering uw spullen ook tijdens de verhuizing, tenzij u een verhuisbedrijf inhuurt en de schade onder hun verzekering valt.  

Het is wel belangrijk dat u uw verzekeraar op tijd laat weten op welke datum u verhuist en wat uw nieuwe adres wordt. De meeste verzekeraars verplichten zelfs dat u binnen twee maanden uw juiste adres doorgeeft. Doet u dat niet dan kan de dekking vervallen. 

Informatie over nuttige verzekeringen 

Een ongeluk zit in een klein hoekje, ook in en rond uw huis. Een goede inboedel- en woonhuisverzekering kunnen een ongeluk misschien niet voorkomen, maar u wel behoeden voor nare (financiële) gevolgen. Wij begrijpen ook dat het met zoveel verschillende verzekeringen soms moeilijk is om te weten welke verzekering het beste bij uw situatie past. In onderstaande artikelen geven we u graag meer informatie:  

Wat dekt een opstalverzekering?  

Wat kost een opstalverzekering?  

Wat is verzekerd bij een inboedelverzekering?  

Deel dit bericht:
Deel dit bericht:
Over de auteur
Nick Lumoindong

Nick Lumoindong

Nick Lumoindong is tijdens zijn studie Business Studies Banking & Insurance begonnen bij Aon op de zakelijke acceptatie-afdeling. Waarnaar hij een overstap maakte naar het particuliere segment als Acceptant. Daarna maakte hij de overstap naar de afdeling Broking als Productmanager. Als specialist op het gebied van particuliere schadeverzekeringen staat hij voor u klaar om te adviseren bij complexere vraagstukken.

Inboedelverzekering

Standaard met Cyberhulp

  • Zonnepanelen standaard meeverzekerd
  • 24/7 deskundige hulp bij cybercriminaliteit

MEER WETEN?
Exclamation mark
Heeft u een vraag over dit artikel?

Onze specialisten komen graag met u in contact.

    De persoonsgegevens die u aan ons verstrekt, worden door ons gebruikt voor het verwerken van uw verzoek om informatie, offertes en financiële producten. Tevens gebruiken wij deze persoonsgegevens om eventueel contact met u op te nemen naar aanleiding van de offerte, voor het tot stand brengen van de verzekering en voor de door ons verleende diensten. Wij gaan zorgvuldig om met uw gegevens. Dit vragen wij ook van andere partijen met wie wij uw gegevens delen. Meer informatie over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens kunt u vinden in onze privacyverklaring.