Skip to main content
De particuliere verzekeringen en diensten van Aon Verzekeringen worden OpGroen Verzekeringen. Klik hier voor meer informatie om te zien wat dit voor u betekent

De meeste particuliere dienstverlening van Aon Verzekeringen is overgenomen door OpGroen Verzekeringen. Op dit moment zijn we druk bezig met het vernieuwen van al onze communicatie. We zullen er alles aan doen om deze overgang zo soepel en duidelijk mogelijk te laten verlopen. Wij staan nog steeds voor u klaar als verzekeringsadviseur en we zullen dezelfde kwaliteit en service bieden als voorheen. Ook de Mijn Omgeving blijft 24/7 bereikbaar. Alle particuliere diensten op deze website worden verstrekt door OpGroen Verzekeringen, in plaats van Aon Groep Nederland B.V. en/of een van haar dochterondernemingen. Klik hier voor meer informatie om te zien wat dit voor u betekent.​ ​ Als u wilt weten of u tot de groep klanten behoort die overgaat naar OpGroen Verzekeringen, of dat u bij Aon blijft, verwijzen wij u naar onze veelgestelde vragen pagina (FAQ). Hier vindt u alle informatie die nodig is om te begrijpen wat de overgang voor u betekent. Als u tot de uitzonderingsgroepen behoort, zal Aon Groep Nederland B.V. en/of een van haar dochterondernemingen uw verzekering en bijbehorende diensten blijven verzorgen en verandert er niets voor u.​

3 min. leestijd

Hoe kunt u voorkomen dat u slachtoffer wordt van identiteitsfraude?

Deel dit bericht:

Online identiteitsfraude heeft het afgelopen jaar een enorme vlucht genomen. In totaal werd er in 2020 voor meer dan 41 miljoen euro buitgemaakt. Hoe kunt u voorkomen dat u slachtoffer wordt van identiteitsfraude? En wat kunt u doen als u toch slachtoffer bent geworden?

Maar liefst 350.000 meldingen van cyberfraude kreeg de Stichting Aanpak Financieel-Economische Criminaliteit in Nederland (SafeCin) het afgelopen jaar. Criminelen proberen vaak persoons- of inloggegevens te stelen en hiermee verschillende vormen van fraude te plegen. Vooral handelsplaatsfraude maakt veel slachtoffers. Hiermee worden bestellingen onder uw naam geplaatst.

Wat is identiteitsfraude nu precies?

In principe bestaat identiteitsfraude uit twee stappen: het verkrijgen van persoonlijke gegevens en het gebruiken van die gegevens om een strafbaar feit te plegen. Het is dus van groot belang om zorgvuldig met wachtwoorden, adressen en telefoonnummers om te gaan. Let bijvoorbeeld goed op dat u nooit uw wachtwoord via de mail verstuurt. Maar inbrekers zijn tegenwoordig heel handig, en dit soort alom bekende tips zijn allang niet meer voldoende. Denk dus ook aan:

  • Het aanzetten van beveiligingsmeldingen op uw telefoon en bepaalde apps als WhatsApp
  • Het invoeren van tweestapsverificatie waar mogelijk
  • Gebruik zoveel mogelijk verschillende wachtwoorden bij verschillende accounts. En maak dit wachtwoord zeker niet te makkelijk. Om alles te onthouden kunt u gebruik maken van een (encrypted) wachtwoordmanager, zoals bijvoorbeeld Dashlane
  • Krijgt u een verificatiecode binnen die u zelf niet hebt aangevraagd? Dan kan het zijn dat iemand probeert in te breken. Meld dit direct bij het bedrijf waar de mail van komt. Dan staat u juridisch sterker, mocht er iets gebeuren

Dus: communiceer zo min mogelijk gevoelige gegevens via sms of mail. Probeer in plaats daarvan te bellen, maar geef ook dan alleen gegevens af als u de andere persoon echt vertrouwt. Bij twijfel: niet doen.

Check op datalek

Al bent u nog zo voorzichtig, soms ligt het lek bij de bedrijven zelf. In het geval van zo’n datalek kan een slimme crimineel snel veel gegevens achterhalen. Wachtwoorden, telefoonnummers, adressen. Het kan allemaal op straat komen te liggen. Bedrijven zijn verplicht melding te maken van een datalek. Krijgt u dus zo’n melding, verander dan altijd direct uw wachtwoord op deze én alle andere sites waar u dit gebruikt.

Verdachte bestellingen

Het overkwam AD-verslaggever Bettine Winters. Haar gegevens kwamen na een datalek op straat te liggen, waarna ze op de zwarte markt werden gekocht door oplichters. Met die informatie bestelden de criminelen een dure merkportemonnee. Voor Bettine het wist, lag er een betalingsherinnering op de mat. Bettine had geluk, want de webwinkel stortte het volledige aankoopbedrag terug. Voor kleine bedragen zijn deze online handelsplaatsen – uit angst voor reputatieschade – meestal wel bereid de rekening kwijt te schelden. Worden de bedragen groter dan heeft deze vorm van fraude vaak grotere gevolgen.

Controleer of uw gegevens veilig zijn

Controleren of uw gegevens op straat zijn komen te liggen is makkelijker dan u denkt. Via de website Have I Been Pwned kunt u gemakkelijk nagaan of uw e-mailadres slachtoffer is geworden van een datalek. Is dit het geval, dan is het verstandig om zo snel mogelijk actie te ondernemen.

Toch slachtoffer geworden?

Zoals gezegd worden cybercriminelen steeds slimmer. Het kan dus zomaar zijn dat u alle voorzorgsmaatregelen treft en alsnog slachtoffer wordt. Daarom hebben wij ervoor gekozen om, per verlengdatum van uw verzekering, Aon Cyberhulp toe te voegen aan alle standaard inboedelpolissen. Daarmee kunt u rekenen op ons netwerk van fraudespecialisten en helpen we met het doen van aangifte. In sommige gevallen vergoeden we zelfs de advocaatkosten. In de polisvoorwaarden leest u precies wat wel en niet verzekerd is. Wilt u weten wanneer uw verlengdatum is? Bel dan met onze afdeling klantadvies.

Informatie over nuttige verzekeringen 

Een ongeluk zit in een klein hoekje, ook in en rond uw huis. Een goede inboedelverzekering kan een ongeluk misschien niet voorkomen, maar kan u wel behoeden voor nare (financiële) gevolgen. Wij begrijpen ook dat het met zoveel verschillende verzekeringen soms moeilijk is om te weten welke verzekering het beste bij uw situatie past. In onderstaande artikelen zetten we uiteen wat de opties zijn bij een inboedelverzekering: 

Deel dit bericht:
Deel dit bericht:
Over de auteur
Rinus Maat

Rinus Maat

Rinus Maat heeft in de afgelopen 35 jaar een brede kennis en ervaring opgebouwd in de verzekeringswereld. Momenteel is hij werkzaam als Productmanager particuliere schadeverzekeringen.

Inboedelverzekering

Standaard met Cyberhulp

  • Zonnepanelen standaard meeverzekerd
  • 24/7 deskundige hulp bij cybercriminaliteit

MEER WETEN?
Exclamation mark
Heeft u een vraag over dit artikel?

Onze specialisten komen graag met u in contact.

    De persoonsgegevens die u aan ons verstrekt, worden door ons gebruikt voor het verwerken van uw verzoek om informatie, offertes en financiële producten. Tevens gebruiken wij deze persoonsgegevens om eventueel contact met u op te nemen naar aanleiding van de offerte, voor het tot stand brengen van de verzekering en voor de door ons verleende diensten. Wij gaan zorgvuldig om met uw gegevens. Dit vragen wij ook van andere partijen met wie wij uw gegevens delen. Meer informatie over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens kunt u vinden in onze privacyverklaring.