Skip to main content
De particuliere verzekeringen en diensten van Aon Verzekeringen worden OpGroen Verzekeringen. Klik hier voor meer informatie om te zien wat dit voor u betekent

De meeste particuliere dienstverlening van Aon Verzekeringen is overgenomen door OpGroen Verzekeringen. Op dit moment zijn we druk bezig met het vernieuwen van al onze communicatie. We zullen er alles aan doen om deze overgang zo soepel en duidelijk mogelijk te laten verlopen. Wij staan nog steeds voor u klaar als verzekeringsadviseur en we zullen dezelfde kwaliteit en service bieden als voorheen. Ook de Mijn Omgeving blijft 24/7 bereikbaar. Alle particuliere diensten op deze website worden verstrekt door OpGroen Verzekeringen, in plaats van Aon Groep Nederland B.V. en/of een van haar dochterondernemingen. Klik hier voor meer informatie om te zien wat dit voor u betekent.​ ​ Als u wilt weten of u tot de groep klanten behoort die overgaat naar OpGroen Verzekeringen, of dat u bij Aon blijft, verwijzen wij u naar onze veelgestelde vragen pagina (FAQ). Hier vindt u alle informatie die nodig is om te begrijpen wat de overgang voor u betekent. Als u tot de uitzonderingsgroepen behoort, zal Aon Groep Nederland B.V. en/of een van haar dochterondernemingen uw verzekering en bijbehorende diensten blijven verzorgen en verandert er niets voor u.​

4 min. leestijd

Als u in het buitenland op vakantie gaat, moet u op een aantal zaken letten. U leest ze hier.

Deel dit bericht:

Een pechgeval is altijd vervelend. Maar zeker op vakantie zit u er niet op te wachten. Gelukkig staan in zo’n geval de medewerkers van de alarmcentrale klaar voor hulpverlening. Vanwege de grote hoeveelheid mensen die dit jaar voor een vakantie in de buurt van Nederland kiezen – vaak met de auto, camper of caravan – verwacht de alarmcentrale grote drukte dit jaar. We vroegen Willem Buys van alarmcentrale SOS International naar zijn tips voor een optimale voorbereiding van uw reis in het buitenland.

1. Neem altijd belangrijke documenten en gegevens mee

“Hoe meer we weten, hoe beter we u kunnen helpen. Dit lijkt een inkopper, maar men vergeet het nog heel vaak. Als alarmcentrale werken wij voor de verzekeraars. Aan de hand van de polisvoorwaarden van onder andere uw auto- en reisverzekering achterhalen we hoe we u maximaal kunnen helpen. Houd dus altijd uw polisnummer bij de hand als u ons belt. Ook die van uw medereizigers. Bij pechhulp is vooral de auto- en reisverzekering relevant. Deze kunnen we voor u combineren, waardoor we u beter kunnen helpen met uw hulpverlening in het buitenland.”

2. Een creditcard is (voor hulpverlening) in het buitenland onmisbaar

“In Nederland gebruiken we weinig creditcards. Hier zijn we vrij uniek in. Veel landen om ons heen accepteren juist geen pinbetalingen. Repareert een garage in het buitenland uw auto? Dan vragen ze vaak om betaling met contant geld of met creditcard. Hoewel een reisverzekering u bijna altijd kosteloos thuisbrengt na een pechgeval, vallen de kosten voor een reparatie in het buitenland vrijwel nooit onder de dekking van een reisverzekering. Zorg dus dat u voor plotselinge reparaties altijd een geldig betaalmiddel bij u heeft. Dan kunt u zo snel mogelijk weer verder met uw reis.”

3. Zorg dat iedereen die mee op reis gaat goed verzekerd is

“Vaak realiseren mensen zich niet dat iedere medereiziger (naast uw eigen gezin) een reisverzekering moet hebben. Als u op de reparatie van uw auto moet wachten, vergoedt de verzekeraar vaak tot 48 uur een hotelovernachting. Dit doen ze echter wel op individuele basis. Ik raad daarom iedereen aan om een eigen doorlopende reisverzekering af te sluiten. Voor een laag bedrag is iedereen in uw reisgroep beschermd tegen dit soort situaties. Kinderen tot 18 jaar zijn overigens in alle gevallen gedekt onder de reisverzekering van hun ouders.”

4. Houd rekening met andere regels in Frankrijk

“We helpen iedereen zo snel en zo goed als we kunnen. Alleen moeten wij ons altijd aan de lokale wetten houden. Zo ook in Frankrijk, waar de regels voor hulpverlening bij pechgevallen anders zijn dan in de rest van Europa. De ‘eerste hulp’, een vakterm voor het in veiligheid brengen van u en uw medereizigers, mag hier niet via de alarmcentrale. Bij een ongeluk of pech onderweg moet u eerst naar een lokale praatpaal lopen en hier om hulp vragen. Pas als zij u en uw auto in veiligheid hebben gebracht, belt u ons voor de ‘tweede hulp’: het regelen van de reparatie en een eventuele reis terug naar huis of vervangend vervoer. Veel mensen vinden dit vervelend, aangezien niet iedere hulpverlener in Frankrijk goed Engels spreekt.”

5. Corona heeft grote impact op onze hulpverlening in het buitenland

“Vorig jaar heeft corona ons echt overvallen. Dit jaar zijn we beter voorbereid, maar we verwachten nog steeds grote uitdagingen. Zo zijn er veel buitenlandse alarmcentrales en hulpdiensten failliet gegaan, waardoor hulpverlening moeilijker wordt. Dit geldt dubbel voor campers. Het aantal verkochte campers is afgelopen jaar explosief gestegen en vergelijkbaar vervangend vervoer in het buitenland is schaars. Soms moeten wij een leencamper helemaal uit Nederland laten komen als iemand in Spanje pech heeft met zijn voertuig. Houd er dus rekening mee dat pechhulp in het buitenland deze zomer langer duurt. Ook kan het zijn dat uw verzekering uw onkosten niet vergoedt, wanneer u verblijft in een land met een negatief reisadvies. Een vakantie deze zomer vraagt dus even wat meer voorbereiding en uitzoekwerk; en bij pech iets meer geduld bij de hulpverlening.”

Informatie over nuttige verzekeringen

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Zowel op vakantie als in het dagelijks leven. Een goede auto- of reisverzekering kan een ongeluk misschien niet voorkomen, maar kan u wel behoeden voor nare (financiële) gevolgen. Wij begrijpen ook dat het met zoveel verschillende verzekeringen soms moeilijk is om te weten welke verzekering het beste bij uw situatie past. In onderstaande artikelen zetten we uiteen wat de opties zijn per verzekering: 

We kunnen allemaal niet wachten om weer op pad te gaan. Houd u echter wel altijd aan de huidige maatregelen voor het bestrijden van de coronacrisis. Kijk voor de laatste regels op de website van Rijksoverheid en kijk voor veelgestelde vragen omtrent de coronaregels en uw verzekering op onze pagina voor veelgestelde vragen.

Deel dit bericht:
Deel dit bericht:
Over de auteur
Redactie

Redactie

Redactie Uw gids voor het leven

Reisverzekering

Hulp in binnen- en buitenland

  • Ruime corona dekking
  • Standaard wereldwijd verzekerd

MEER WETEN?
Exclamation mark
Heeft u een vraag over dit artikel?

Onze specialisten komen graag met u in contact.

    De persoonsgegevens die u aan ons verstrekt, worden door ons gebruikt voor het verwerken van uw verzoek om informatie, offertes en financiële producten. Tevens gebruiken wij deze persoonsgegevens om eventueel contact met u op te nemen naar aanleiding van de offerte, voor het tot stand brengen van de verzekering en voor de door ons verleende diensten. Wij gaan zorgvuldig om met uw gegevens. Dit vragen wij ook van andere partijen met wie wij uw gegevens delen. Meer informatie over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens kunt u vinden in onze privacyverklaring.